Blogi

Etusivu » Blogi » Google Yritysprofiili kuntoon, nyt hetiäkkiä!

Google Yritysprofiili kuntoon, nyt hetiäkkiä!

27.05.2024

Oi voi, eihän tämä nyt missään nimessä ole kyllä mikään uusin juttu – mutta kaikkihan sitä käyttää; usein, päivittäin, tietämättäänkin. Eli siis Googlen Yritysprofiili!

Se on se mikä pomppaa selaimen oikeaan reunaan, kun etsit netistä jotain tietyn yrityksen nimellä. Ja sieltähän silmäillään ensin yhteystiedot, se numero jonne voi äkkiä soittaa kun pitää kysäistä vieläkö niitä ale-mattoja on saatavilla. Toinen tärkein on sitten tietenkin ”Moneenkohan asti se oli tänään auki? Oota, tsekkaan netistä ettei ajella turhaan”.

No jopas jopas, kyllähän sitä vaan silti ajellaan kovin usein ’Avoinna nyt’ olevia oven kahvoja nykimään ja paikan päällä huomataan että ei aukea, valotkin on pois päältä. Itse olen tässä ihan lähiaikoinakin käynyt kokeilemassa Kouvolan pääkirjaston oven kahvaa ja suljettuun apteekkiinkin yritin kovasti mennä Googlen tarjoamaan tiedon perusteella.

Ja kun tämä ei ole mikään pienten tai vain tietyn toimialan yritysten vitsaus, vaan tätä löytyy laajalla kirjolla täysin satunnaisesti. Jossain on se tyyppi, jonka mielestä oveen liimattu A4 on vieläkin parasta mahdollista viestintää.

Hyvä yrittäjä ja yrityksen viestinnästä vastuussa oleva taho, minäpäs tiivistän tähän rautalangasta miksi se Google Yritysprofiili on hyvä olemassa – ja ehkä loppuun laitan vielä jotain tipsejä miten pääset tämän kanssa liikkeelle.

Mikä on Google Yritysprofiilin tarkoitus?

Eli lyhyesti, Google Yritysprofiili on yhtäkuin Googlen tietämät tiedot yrityksestäsi. Tähän kuuluu mm.

  • Puhelinnumero, johon haluat että sinulle ensisijaisesti soitellaan. Henkilöstön yhteystiedot sun muut voi sitten upottaa oman nettisivun sivuille. Mutta tämä voisi olla esimerkiksi hammaslääkärin tai autokorjaamon ajanvarausnumero.
  • Osoite jonne haluat ohjata asiakkaasi. Tämän perusteella yrityksellesi annetaan Google mapsiin karttamerkki, mikä ohjaa asiakkaat, lähetykset ja kuriirit ovellesi. Jos osoite on satavarmasti annettu oikein, mutta karttamerkki osuu aivan väärälle tontille, pääset tätä vielä manuaalisesti säätämään oikeaan kohtaan. Voin sanoa, toimivampi ratkaisu kuin se että toimitukset ja pitsakuskit kulkevat monta vuotta väärällä pihalla ja tuhlaillaan turhaa kaikkien aikaa.
  • Kotisivun osoite. Tämä pitäisi kaikilla olla kunnossa, eikös?
  • Ja ne aukioloajat. Yritysprofiiliin saa laitettua ennakkoon esim. omat lomat, muutokset aukioloaikoihin jne ihan minuutin tarkkuudellakin. Se on ikävä maanantaina kuulla asiakkaalta kun perjantaina lähdettiinkin viikonlopun viettoon jo klo 15 mutta Googlen tietojen mukaan palvellaan 16 asti ja tämä asiakas on lähtenyt omasta päivätyöstään aikaisemmin jotta ehtii luoksesi – mutta ovet onkin säpissä. On myös yrityksiä, jotka hoitavat tämän nykyään oikein nohevasti ja tuo edellinen esimerkki on se yleisin opettavainen kokemus mikä monelle on käynyt. Hyvä että tästä opitaan ja ensi kerrallla tehdään hommat paremmin!
  • Profiilin kautta voit myös tehdä postauksia, tarjouksia, ja tiedotuksia. Jos sinulla on jotain ajankohtaista menossa, päivitä tätä osiota. Kaikki ei kuitenkaan lue paikallislehteä, tai Facebook/Instagram juttuja. Tämän he näkevät kun etsivät yritystäsi netistä.
    Jos olet oikein näppärä mobiililaitteiden kanssa ja pystyt työpäiväsi aikana vastailemaan viesteihin, yritysprofiilista saa myös äpin luuriin, millä voit vastailla välittömästi asiakkaiden mahdollisiin kysymyksiin: voisi olla jotain tuotetiedusteluja, onko vapaita aikoja yms. Tämä toiminto on säädettävissä omasta profiilista päälle/pois.

Muita hyötyjä

Noiden ylläolevien lisäksi Yritysprofiilissa on muitakin hyötyjä. Kun yritysprofiili on kunnossa, täytetty ajankohtaisilla ja oikeilla tiedoilla, palvelee se asiakastasi nopeammin. Monesti yritysprofiilin yhteystiedot on just se mitä netistä etsitään ja tarvetta nettisivuille menemiseen ei välttämättä ole. Vaikka moni tietenkin tavoittelee kotisivuilleen liikennettä, voisi tässä tapauksessa ajatella myös että on mukava helpottaa ja nopeuttaa asiointia oman yrityksen kanssa.

Kun yritysprofiili on tip-top, näkyy se sitten myös Google hakutulosten yhteydessä Lähellä-osiossa. Tai jos käyttäjä hakee esimerkiksi ruokapaikkaa, kauppaa tai tiettyä palvelua suoraan Google Mapsista. Tässä on myös se etu yrityksesi nousee sitten maksettujen mainosten edelle.

Google Yritysprofiili toimii myös arvostelualustana. Käyttäjät voivat jättää tänne omat terkut saadusta palvelustaan ja kun siellä on paljon neljän ja viiden tähden ylistyksiä, voi tulevat asiakkaat marssia sisään luottavaisin mielin. Tässä myös tapahtuu helposti lumipalloefekti: kunhan saat plakkariin muutamat arvostelut, madaltaa se rimaa myös tuleville arvosteluille. Ja hyvänä yrittäjänä sitten seuraat tätä tilannetta ja muistat käydä kiittämässä kaikista ruusuista.

Jos arvostelujen sekaan eksyy esimerkiksi ”aiheeton risu”, voit sen myös puida siinä julkisesti ja diplomaattisesti. Kohtelias kuittaus että tämä on huomattu ja tiedustelu miten voitaisiin palvella ensi kerralla paremmin saa trollin vetäytymään kellariinsa. Kun arvostelujesi keskiarvo liitää stratosfäärissä ja sekaan eksyy yksi yhden tähden sabotaasiyritys kiukkuiselta kilpailijalta, ei se paljoa paina kokonaisuudessa tai käännä muita asiakkaita pois.

Ainiin, se paras meinasi unohtua: palvelun käyttäminen ja hallinta on ilmaista. Sen kun surffailet tänne ja sieltä näpyttelet Yritysprofiilin kuntoon, koska nyt ei ole enää aihetta tekosyille. Kaikilla ei tietenkään riitä innostus tämän kanssa tuhraamiseen ja tämä onkin meillä Nettimajakalla sellainen perustarkistus, kun aletaan suunnitelemaan uusia nettisivuja yritykselle. Jos profiili on puutteellinen tai virheellinen, laitetaan se siinä yhteydessä myös kuntoon. Se on sitten yrittäjästä kiinni haluaako hän itse ylläpitää Yritysprofiilia vai kokeeko helpommaksi soittaa ”Lähin kallaan! Laitako virman guuglesta kii, ettei tule niitä asiakkaita just ny. Kohta loppuu kentätki, moido!”

Ongelmatilanteissa

No äh, tylsä juttu mutta näitä tulee eteen ja sillä sivuutellaan tätäkin aihetta. Yleisin ongelma Google Yritysprofiilien kanssa on, että profiili on olemassa ja sen on ottanut haltuun henkilö X. Henkilö X:ään ei saada yhteyttä tai hän ei itsekään tiedä hallinnoivansa Yritysprofiilia, jolloin kukaan ei pääse siihen käsiksi. Älä huoli! Profiili saadaan useissa tapauksissa elvytettyä ja kuntoon.

Hätäisimmät tekevät tässä tilanteessa uuden Yritysprofiilin ja sehän onkin hieno tilanne yrittäjän asiakkaalle, kun ei enää tiedä kumman profiilin tietoja uskoa. Muista vanha viidakon sanonta: Googleen on helpompi lisätä tietoa kuin poistaa. Eli jos tulee ongelmia, voit kysäistä apua meiltä, siltä siskon pojan kaverilta joka teki nettisivutkin tai tutustut rohkeasti Googlen asiakastukeen ja copy/paste bottivastauksiin.

#tägit

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko palveluistamme? Täytä haluamasi tiedot, niin olemme sinuun yhteydessä.

Toivon yhteydenottoa

Lisää luettavaa